Co to je PPC reklama a jak funguje?

PPC reklama se stává stále oblíbenějším nástrojem online marketingu. Můžete ji využit ve kterémkoli odvětví a snadno si spočítat, zda je konkrétně pro vás efektivní či nikoli. Jde o nástroj neustále se rozvíjející a tudíž je potřeba, aby svěřený specialista se neustále rozvíjel a učil. Kvalitní reklama se bude více zobrazovat a za nekvalitní reklamu vám Google Ads může začít účtovat výrazně vyšší cenu za proklik.

Zkratka PPC je z anglického Pay per Click, překladu platba za proklik. Jak je již z názvu patrné, jedná se o reklamu, kdy se platí pouze za lidi, které na ni kliknou. A právě tím se PPC reklama odlišuje od jiných nástrojů, kde se většinou platí již za zhlédnutí (TV reklama, billboard, apod.).

Je třeba dodat, že i většina PPC systémů nabízí formáty reklamy, u kterých se platí za zhlédnutí reklamy, nikoliv za kliknutí. I u platby za zhlédnutí lze ale zjistit počty kliknutí na reklamu a snadno dopočítat cenu za kliknutí.

PPC reklama

Avšak důležitý není pouze samotný prokik, cílem je u většiny kampaní konverze. Konverzí se může rozumět např. nákup, registrace, vyplnění kontaktního formuláře apod. Je důležité, aby správce PPC reklamy dobře rozumněl PPC systémům a věděl, jak je efektivně nastavit a využít. Jednoduše řečeno, získat velké množství prokliků je snadné, avšak nemusí přinést požadovaný zisk.

Výhody PPC reklamy

  • Platíte za reálné prokliky – Platba je až za kliknutí na reklamu, nikoli za zobrazení reklamy. 

  • Nízká cena – ve většině případů PPC reklamy stojí méně než je např. televizní reklama, bilboard apod.

  • Snadné testování – snadno lze spustit několik variant reklamy a testovat, která je výkonnější.

  • Přesné cílení – lze cílit na potencionální klienty, kteří například navštívili váš web v minulosti nebo patří do specifikované skupiny (klíčová slova, věk, pohlaví geografické lokace, atd…)

Nevýhody PPC reklamy

  • Rychlý vývoj – PPC reklamy a reklamních systémů se rychle mění, novinky se objevují téměř každý týden

  • Nutné znalosti – je potřeba znalost pravidel Googlu a jejich respektování – hrozí blokace reklam nebo celého účtu

  • Optimalizace kampaní – nutnost reagovat na trh, volit strategie, které jsou pro daný projekt rentabilní

  • Znalost dalších nástrojů – pro zefektivnění kampaní je vhodná znalost i dalších nástrojů (Google Merchant Center, Google Analytics, Mergado, apod.)

  • Lze ovlivnit pozici – sami si určujete kolik jste ochotni za proklik zaplatit

  • Reklama je viditelná ihned – výsledky ihned po spuštění, reklama se okamžitě zobrazí

  • Vysoce flexibilní – nastavení a samotnou reklamu lze vždy a okamžitě změnit, pozastavit či zcela odstranit (promo dočasných / krátkodobých slev a akcí)

  • Zvyšuje povědomí o značce – Připomenout značku nebo prohlížené produkty dřívějším návštěvníkům (remarketing) či novým potencionálním zákazníkům (brandové kampaně)

  • Výsledky jsou měřitelné – viditelný přehled např. počet kliknutí, cena prokliku, výše utracených peněz za konkrétní období, počet konverzí, apod.

Reklamní systémy

S PPC reklamou se uživatelé mohou setkat např ve vyhledávání, kdy v České Republice je nejvyužívanější vyhledávání na Googlu nebo Seznamu. Dále PPC reklamu můžete vidět i na partnerských stránkách Googlu, YouTube, Facebooku, Instagramu, Spotify, Amauonu nebo i v dalších mobilních aplikacích.

Google Ads

Google je v současnosti nejpoužívanější světový internetový vyhledávač. Každý den jsou skrz Google vyhledávač vyhledány přes dvě miliardy dotazů a probíhá na něm cca 50 % všech vyhledávání na světě. PPC reklama Google Ads (dříve Google AdWords) ve vyhledávání se zobrazuje nad organickými výsledky na prvních 1-5 místech a také ji můžeme najít na spodní straně stránky – dle počtu inzerentů.  Google Ads je nejpropracovanější a zároveň nejrychleji se vyvíjející PPC platforma.

V Google Ads můžeme využít spousty dalších reklam od bannerových přes Google Nákupy po video reklamy na YouTube.

Google Ads

Sklik

V Sklik můžete spravovat reklamy, které se zobrazují ve vyhledávání v prohlížeči Seznam. Je hodně podobný Google Ads, a nabízí podobné typy kampaní. V Googlu ale můžeme využít více funkcí než v Skliku. Seznam je také rozšířený primárně jen v České Republice, tudíž zde můžeme očekávat menší počet vyhledávacích dotazů. 

Sklik

Avšak nejlepší je vždy otestovat oba systémy a podle výsledků mezi ně rozdělit rozpočet. Sklik by mohl například více fungovat pro seniory – není však pravidlem.

V Skliku je mnohem zajímavější bannerová reklama, která může dosahovat lepších výsledků než v Ads, jelikož mezi partnerské weby patří například Novinky, iDnes, Sport apod., které patří k často navštěvovaným webům v ČR.

Ve vyhledávání Sklik nabízí klasické textové reklamy a také produktové inzeráty. Jedná se o obdobu kampaně Google Nákupy. Po propojení se zboží.cz Sklik ze zdroje dat automaticky vytváří reklamy s názvem produktu, obrázkem produktu a cenou.

Chci pomoct s PPC

Kontaktujte nás, my se vám brzy ozveme zpět a navrhneme tu nejvhodnější strategii reklamy na internetu.