Co to je PPC reklama a jak funguje?
PPC reklama se stává stále oblíbenějším nástrojem online marketingu. Můžete ji využit ve kterémkoli odvětví a snadno si spočítat, zda je konkrétně pro vás efektivní či nikoli. Jde o nástroj neustále se rozvíjející a tudíž je potřeba, aby svěřený specialista se neustále rozvíjel a učil. Kvalitní reklama se bude více zobrazovat a za nekvalitní reklamu vám Google Ads může začít účtovat výrazně vyšší cenu za proklik.
Zkratka PPC je z anglického Pay per Click, překladu platba za proklik. Jak je již z názvu patrné, jedná se o reklamu, kdy se platí pouze za lidi, které na ni kliknou. A právě tím se PPC reklama odlišuje od jiných nástrojů, kde se většinou platí již za zhlédnutí (TV reklama, billboard, apod.).
Je třeba dodat, že i většina PPC systémů nabízí formáty reklamy, u kterých se platí za zhlédnutí reklamy, nikoliv za kliknutí. I u platby za zhlédnutí lze ale zjistit počty kliknutí na reklamu a snadno dopočítat cenu za kliknutí.

Avšak důležitý není pouze samotný prokik, cílem je u většiny kampaní konverze. Konverzí se může rozumět např. nákup, registrace, vyplnění kontaktního formuláře apod. Je důležité, aby správce PPC reklamy dobře rozumněl PPC systémům a věděl, jak je efektivně nastavit a využít. Jednoduše řečeno, získat velké množství prokliků je snadné, avšak nemusí přinést požadovaný zisk.
Výhody PPC reklamy
Nevýhody PPC reklamy

Reklamní systémy
S PPC reklamou se uživatelé mohou setkat např ve vyhledávání, kdy v České Republice je nejvyužívanější vyhledávání na Googlu nebo Seznamu. Dále PPC reklamu můžete vidět i na partnerských stránkách Googlu, YouTube, Facebooku, Instagramu, Spotify, Amauonu nebo i v dalších mobilních aplikacích.
Google Ads
Google je v současnosti nejpoužívanější světový internetový vyhledávač. Každý den jsou skrz Google vyhledávač vyhledány přes dvě miliardy dotazů a probíhá na něm cca 50 % všech vyhledávání na světě. PPC reklama Google Ads (dříve Google AdWords) ve vyhledávání se zobrazuje nad organickými výsledky na prvních 1-5 místech a také ji můžeme najít na spodní straně stránky – dle počtu inzerentů. Google Ads je nejpropracovanější a zároveň nejrychleji se vyvíjející PPC platforma.
V Google Ads můžeme využít spousty dalších reklam od bannerových přes Google Nákupy po video reklamy na YouTube.

Sklik
V Sklik můžete spravovat reklamy, které se zobrazují ve vyhledávání v prohlížeči Seznam. Je hodně podobný Google Ads, a nabízí podobné typy kampaní. V Googlu ale můžeme využít více funkcí než v Skliku. Seznam je také rozšířený primárně jen v České Republice, tudíž zde můžeme očekávat menší počet vyhledávacích dotazů.

Avšak nejlepší je vždy otestovat oba systémy a podle výsledků mezi ně rozdělit rozpočet. Sklik by mohl například více fungovat pro seniory – není však pravidlem.
V Skliku je mnohem zajímavější bannerová reklama, která může dosahovat lepších výsledků než v Ads, jelikož mezi partnerské weby patří například Novinky, iDnes, Sport apod., které patří k často navštěvovaným webům v ČR.
Ve vyhledávání Sklik nabízí klasické textové reklamy a také produktové inzeráty. Jedná se o obdobu kampaně Google Nákupy. Po propojení se zboží.cz Sklik ze zdroje dat automaticky vytváří reklamy s názvem produktu, obrázkem produktu a cenou.