Co to je PPC reklama a jak funguje?

PPC reklama se stává stále oblíbenějším nástrojem online marketingu. Můžete ji využit ve kterémkoli odvětví a snadno si spočítat, zda je konkrétně pro vás efektivní či nikoli. Jde o nástroj neustále se rozvíjející a tudíž je potřeba, aby svěřený specialista se neustále rozvíjel a učil. Kvalitní reklama se bude více zobrazovat a za nekvalitní reklamu vám Google Ads může začít účtovat výrazně vyšší cenu za proklik.

Zkratka PPC je z anglického Pay per Click, překladu platba za proklik. Jak je již z názvu patrné, jedná se o reklamu, kdy se platí pouze za lidi, které na ni kliknou. A právě tím se PPC reklama odlišuje od jiných nástrojů, kde se většinou platí již za zhlédnutí (TV reklama, billboard, apod.).

PPC kampaně

Je třeba dodat, že i většina PPC systémů nabízí formáty reklamy, u kterých se platí za zhlédnutí reklamy, nikoliv za kliknutí. I u platby za zhlédnutí lze ale zjistit počty kliknutí na reklamu a snadno dopočítat cenu za kliknutí.

Avšak důležitý není pouze samotný prokik, cílem je u většiny kampaní konverze. Konverzí se může rozumět např. nákup, registrace, vyplnění kontaktního formuláře apod. Je důležité, aby správce PPC reklamy dobře rozumněl PPC systémům a věděl, jak je efektivně nastavit a využít. Jednoduše řečeno, získat velké množství prokliků je snadné, avšak nemusí přinést požadovaný zisk.

Výhody PPC reklamy

  • Platíte za reálné prokliky – platba je až za kliknutí na reklamu, nikoli za zobrazení reklamy

  • Nízká cena – ve většině případů PPC reklamy stojí méně než je např. televizní reklama, billboard apod.

  • Snadné testování – snadno lze spustit několik variant reklamy a testovat, která je výkonnější

  • Přesné cílení – lze cílit na potenciální klienty, kteří například navštívili váš web v minulosti nebo patří do specifikované skupiny (klíčová slova, věk, pohlaví geografické lokace, atd…)

  • Lze ovlivnit pozici – sami si určujete kolik jste ochotni za proklik zaplatit

  • Reklama je viditelná ihned – výsledky ihned po spuštění, reklama se okamžitě zobrazí

  • Vysoce flexibilní – nastavení a samotnou reklamu lze vždy a okamžitě změnit, pozastavit či zcela odstranit (promo dočasných / krátkodobých slev a akcí)

  • Zvyšuje povědomí o značce – připomenout značku nebo prohlížené produkty dřívějším návštěvníkům (remarketing) či novým potencionálním zákazníkům (brandové kampaně)

Nevýhody PPC reklamy

  • Rychlý vývoj – PPC reklamy a reklamních systémů se rychle mění, novinky se objevují téměř každý týden

  • Závislost na platformách – jste závislí na platformách PPC systémů, které se neustále vyvíjejí a mění – to může vést k nutnosti adaptace a učení se novým postupům

  • Nutné znalosti – je potřeba znalost pravidel Googlu a jejich respektování – hrozí blokace reklam nebo celého účtu

  • Optimalizace kampaní – nutnost reagovat na trh, volit strategie, které jsou pro daný projekt rentabilní

  • Znalost dalších nástrojů – pro zefektivnění kampaní je vhodná znalost i dalších nástrojů (Google Merchant Center, Google Analytics, Mergado, apod.)

  • Náročnost na čas – správa PPC kampaní může být časově náročná – pokud nemáte dostatek zkušeností, je vhodné svěřit kampaně do rukou profesionálů

  • Není zaručený úspěch – i když PPC reklama nabízí mnoho výhod, není zaručený úspěch – je důležité správně nastavit a optimalizovat kampaně, abyste dosáhli požadovaných výsledků

  • Výsledky jsou měřitelné – viditelný přehled např. počet kliknutí, cena prokliku, výše utracených peněz za konkrétní období, počet konverzí, apod.

  • Konkurenční výhoda – PPC reklama vám umožňuje konkurovat větším firmám, i když máte menší rozpočet. Díky chytrému cílení a optimalizaci kampaní můžete dosáhnout skvělých výsledků i s omezenými prostředky

  • Automatizace – PPC platformy nabízí řadu nástrojů pro automatizaci, které vám pomohou ušetřit čas a optimalizovat kampaně. Můžete například automaticky nastavovat rozpočet, cílení a bidding

  • Integrace s online marketingem – PPC reklamu lze snadno integrovat s dalšími online marketingovými kanály, jako je SEO, email marketing a sociální média. To vám umožňuje vytvořit komplexní marketingovou strategii, která bude oslovovat vaše cílové publikum na více kanálech

  • Lokální cílení – PPC reklama umožňuje cílit na specifické lokality, a to i na úrovni čtvrtí nebo PSČ. To je ideální pro firmy, které chtějí oslovovat zákazníky ve svém okolí

  • Neustálý vývoj – PPC platformy se neustále vyvíjejí a nabízí nové funkce a možnosti. To vám umožňuje držet krok s nejnovějšími trendy a optimalizovat kampaně pro dosažení co nejlepších výsledků

Reklamní systémy

S PPC reklamou se uživatelé mohou setkat např ve vyhledávání, kdy v České Republice je nejvyužívanější vyhledávání na Googlu nebo Seznamu. Dále PPC reklamu můžete vidět i na partnerských stránkách Googlu, YouTube, Facebooku, Instagramu, TikToku, Spotify, Amazonu, Bingu nebo i v dalších mobilních aplikacích.

Chcete se dozvědět více o PPC reklamě?

Google Ads

Google je v současnosti nejpoužívanější světový internetový vyhledávač. Každý den jsou skrz Google vyhledávač vyhledány přes dvě miliardy dotazů a probíhá na něm cca 92 % všech vyhledávání na světě. To z něj dělá ideální platformu pro PPC reklamu, která umožňuje inzerentům oslovovat obrovské a relevantní publikum.

PPC reklama Google Ads (dříve Google AdWords) ve vyhledávání se zobrazuje nad organickými výsledky na prvních 1-5 místech a také ji můžeme najít na spodní straně stránky – dle počtu inzerentů. Google Ads je nejpropracovanější a zároveň nejrychleji se vyvíjející PPC platforma.

V Google Ads můžeme využít spousty dalších reklam od bannerových přes Google Nákupy po videoreklamy na YouTube. Díky široké škále reklamních formátů si inzerenti mohou vybrat ten, který nejlépe vyhovuje jejich potřebám a cílům kampaně.

Google Ads

Sklik

V Sklik můžete spravovat reklamy, které se zobrazují ve vyhledávání v prohlížeči Seznam. Je hodně podobný Google Ads, a nabízí podobné typy kampaní. V Googlu ale můžeme využít více funkcí než v Skliku. Seznam je také rozšířený primárně jen v České Republice,  tudíž zde můžeme očekávat menší počet vyhledávacích dotazů a uživatelů obecně.

Sklik

Avšak nejlepší je vždy otestovat oba systémy a podle výsledků mezi ně rozdělit rozpočet. Sklik by mohl například více fungovat pro seniory – není však pravidlem.

V Skliku je mnohem zajímavější bannerová reklama, která může dosahovat lepších výsledků než v Google Ads, jelikož mezi partnerské weby patří například Novinky, iDnes, Sport apod., které patří k často navštěvovaným webům v ČR.

Ve vyhledávání Sklik nabízí klasické textové reklamy a také produktové inzeráty. Jedná se o obdobu kampaně Google Nákupy. Po propojení se Zboží.cz, Sklik ze zdroje dat automaticky vytváří reklamy s názvem produktu, obrázkem produktu a cenou.

Microsoft advertising

Microsoft Advertising

Microsoft Ads (dříve Bing Ads) je platforma pro online reklamu, která umožňuje inzerentům zobrazovat reklamy ve vyhledávači Bing a na partnerských webech. Jedná se o druhý největší vyhledávač na světě s cca 3% podílem na trhu. Takže i když má menší dosah než Google Ads, stále představuje významný nástroj pro oslovení širokého publika.

Na Microsoft Bing a jeho partnerských webech jako je například Yahoo můžeme vytvářet reklamu pro vyhledávání, obsahovou síť, nákupy a aplikace. Microsoft Ads má také skvělou integraci s Google a proto je zde možné importovat kampaně přímo z Google Ads.

Chcete vidět PPC reklamu v praxi?

Zaujala vás online reklama? Napište si o audit vašich reklamních kampaní zcela zdarma.