V dnešní době je internetový marketing na jiné úrovni, než byl před několika lety. Firmy platí horentní sumy na PPC reklamu, aby přivedly na web co nejvíce cílenou návštěvnost. Soustředí se na optimalizaci pro vyhledávače, kvůli jednoduché dostupnosti webu. Pilují komunikaci skrz e-mail marketing a Facebook. V neposlední řadě též vynakládají úsilí na remarketing a budování jména firmy. Někdy ovšem investice nemusí splnit očekávání. Ve chvíli, kdy nemáte správně fungující webovou stránku, která dokáže vaše návštěvníky zaujmout a přesvědčit, že zrovna vy jste tím co hledají. O jakých chybách je řeč?

Ve chvíli, kdy nemáte funkční a konvertující web, je pro vás jakákoliv marketingová aktivita ztrátou peněz.

1. Hlavní sdělení

Každý web musí obsahovat hlavní zprávu. Člověku musí být jasné na jakém webu se nachází a to i když nepřijde na hlavní stranu. Hlavní sdělení může být moto firmy, díky kterému identifikujeme činnost, kterou se zabývá. Zároveň by toto sdělení mělo informovat o užitku pro návštěvníky. Co návštěvník získá návštěvou webu a vykonáním akce (nákup, kontakt, vyplnění formuláře)? Máte na webu takovéto sdělení? A jak na něj návštěvníci reagují?

2. Přátelská komunikace

“Vítáme vás na stránkách firmy XYZ. Naše firma se zabývá činností X a Y a jsme jedničkou na trhu. …Blábláblá”

Zdá se vám že jste tuto větu v různých obměnách viděli již mnohokrát? Komunikace stránky je nejvíce podceňovanou oblastí. Spoustu společností stroze vyjmenuje seznam nabízených produktů či služeb a tím jejich komunikace končí. Je důležité pochopit, že komunikace s návštěvníkem je jeden z nejdůležitějších faktorů, ovlivňujících nákupní rozhodování. Dejte prostor pro neformálního ducha, nepište strojové popisky, ani sáhodlouhé odborné elaboráty. Vaše činnost by měla být srozumitelná i lidem, kteří vašemu oboru vůbec nerozumí.

3. Prodejní psychologie

Váš web by měl být v první řadě hlavním prodejcem. Není anonymní výkladní skříní produktů, ani strohým seznamem nabízených služeb. Základy psychologie a copywritingu by měly mít místo na každé webové stránce. Návštěvníka vašeho webu nezajímají vaše produkty, ani historie vaší společnosti. Hledá řešení svého problému, odpověď na svojí otázku a to co nejrychleji, s co nejmenší námahou. Pokud od vás nedostane co hledá, odejde ke konkurenci, která mu odpovědi nabízí.

4. Zmiňte, kdo u vás nakupuje

Poslední dobou se do popředí dostává tzv. social proof. Síla zmínky o tom, že u vás někdo nakoupil podvědomě stimuluje návštěvníka ke koupi. Každý den činíme stovky rozhodnutí a uvítáme každou pomoc, při které se dokážeme identifikovat s rozhodnutím někoho jiného. Proto by i váš web měl obsahovat zmínky o vašich stávajích zákaznících.

  • Nechte zobrazovat facebookové ikonky, ať návštěvník vidí, že se líbíte i jeho přátelům.

  • Zmiňte, kolik lidí u vás nakoupilo a kolik problémů jste již vyřešili.

  • Vyžádejte od spokojených zákazníků reference a umistěte je na web.

  • Jestli o vás někdy byla zmínka v médiích (televize, rádio, tisk) zmiňte jí.

5. Nepodceňujte „Call-to-action“

“Call-to-action” je prvek na webu, který jasně určí návštěvníkovi, co má dělat. Často se umisťuje v tlačítkách, v tabulkách s cenou nebo v obrázku. Jako zázrakem funguje neagresivní imperativ.  Důležité je, aby člověku bylo jasné co má dělat. Není dobré, když je na stránce více “call-to-action” prvků. Návštěvník neví co má dělat a z nepřehledného prostředí prchá z pryč. Buďte jasní, struční a vstřícní.

6. Stručný text

Příchozí návštěvník potřebuje rychlé a stručné odpovědi. Dlouhé a roztáhlé texty ho tak akorát znechutí a odejde. Platí zde jednoduché pravidlo: Text musí být jednoduše čitelný, maximálně přehledný a čistý. Mezi copywritery existuje jednoduché nepsané pravidlo: Text napište co nejkratší. Následně jej zkraťte o polovinu. Proces opakujte dokola, dokud z něj nezbyde srozumitelné sdělení bez zbytečné omáčky. Následně jej umistěte na web s velkým čitelným písmem a bezpatkovým fontem. Vidíte ten rozdíl?

7. Často opakované chyby

Stejně jako všude, i v psaném textu se  vyskytuje několik stále opakujících se chyb. Jaké mezi ně patří?

Opakující se slova

Už v hodinách slohu na základní škole jsme se učili, že opakující se slova zhoršují čtenářský dojem. Vyvarujte se jich, používejte synonyma.

Slovní vycpávky

Víceméně, každopádně, samo sebou, skutečně, opravduzcela. Zbavte se otravných slovních vycpávek. Regulujte text aby byl co nejkratší.

Nepoužívejte vykřičníky

Vykřičníky! Vykřičníky!!! Všude samé vykřičníky!!! Křičeli byste na svého zákazníky v kamenné prodejně, nebo při realizaci zakázky?

8. Rychlé načítání

Velké množství lidí podceňuje rychlost načítání webu. Přitom se jedná o klíčovou vlastnost každé stránky. Kvalitní grafika a dobrá textace vám bude k ničemu, když se nezobrazí do pár sekund. Většina lidí totiž po pár sekundách odchází. Zde je uvedena zajímavá statistika ze zahraničí, lze však očekávat že údaje budou s mírnými obměnami platné i u nás. Chcete-li si změřit rychlost vaší stránky, doporučujeme oficiální nástroj od google.

 – 47 % zákazníků od eshopu očekává, že se nahraje do dvou vteřin. Zde je třeba brát ohledy nejen na rychlost generování stránky, ale i množství dat na ní. Velmi hezké obrázky mohou často v součtu překročit i megabajt dat. Což už je množství, které je poznat i na rychlejší lince.

 – 40 % zákazníků opustí eshop pokud se načítá déle než 3 vteřiny.

 – 79 % zákazníků, kteří jsou nespokojeni s rychlostí webu a provedlo nákup, vyplnilo do dotazníku, že zváží další nákup jinde.

 – 52 % zákazníků považuje rychlý web za důležitý faktor, aby se stali věrným zákazníkem.

1 vteřina prodlevy anebo 3 vteřiny čekání snižují spokojenost zákazníka o 16 %.

44 % zákazníků se podělí se svými přáteli o své špatné zkušenosti s pomalostí eshopu.

Zdroj: 404m.com

9. Méně je někdy více

Přehlednost by měla být první asociace, kterou vaší návštěvníci dostanou, když přijdou na váš web. Nesnažte se “nacpat” co nejvíc prvků na úvodní stránku. Nezapomínejte že design webu by měl v první řadě mít funkční vlastnost, estetika je až na druhé koleji. Flashovým animacím, velkému množství videí, obrázkům různých barev se vyvarujte. Dokud to jde, držte se jednoduchého, vzdušného návrhu.