Síla brandingu spočívá v originalitě a snadné zapamatovatelnosti

Každá společnost, ať je jakkoliv velká nebo malá, ba dokonce i každý podnikatel, musí mít svou vlastní značku, kterou se bude svým zákazníkům i veřejnosti prezentovat. Značka je pro nabízené produkty nebo služby obzvláště důležitá, protože je hlavním identifikátorem, který spotřebiteli zaručuje jejich atributy – ať už jde o jejich kvalitu či výjimečnost oproti konkurenci.

síla brandu - 4works

„Brand je to, co si o vás lidé říkají, když odejdete z místnosti.“ —  Marek Prokop český spisovatel 1965

Je to tedy právě branding, který dává vašemu produktu či službě vlastní jedinečnou identitu a hodnotu. Rozhodně jej tedy není radno podceňovat. A to zejména v začátcích, kdy se rozhoduje o tom, jak si lidé vaši značku zapamatují a s čím si ji spojí.

Pamatujte tedy na to, že značka produktu či služby je de facto obraz, který v očích zákazníků přetrvá v průběhu času. Proto je důležité, abyste vybírali velmi pečlivě a zkontrolovali, zda podobná značka již neexistuje, abyste měli jistotu, že je vaše značka skutečně originální. Následný rebranding by vás totiž stál nejenom spoustu času, ale i financí.

Co je to rebranding?
Součástí řízení značky je také proces její změny, tzv. rebranding. Nejčastěji jde o aktualizaci či modernizaci aktuální značky z hlediska grafické stránky – změnu symbolů, designu, barvy, resp. inovace na základě více uvedených změn pro zavedenou značku s cílem vytvoření nových představ. V radikálním případě se může jednat o celkové znovuzrození obchodní značky či její přejmenování. Nutno poznamenat, že rebranding je důležitý pro dlouhodobou udržitelnost značky.

Důležitost brandingu spočívá hlavně ve snazší zapamatovatelnosti

Značka se rozhodně nerovná pouze názvu firmy, jejím produktům, jejímu logu a zvoleným barvám, ale ve skutečnosti je značka celou identitou vašeho podnikání, jež mu dává jedinečnou osobnost. Pokud zákazníci zjistí, že takovémuto brandu mohou věřit, tak si vaše značka získá jejich důvěru – což je jedna z nejdůležitějších věcí, o něž v byznysu jde.

Dále vám brand pomůže i se snazší identifikací u zákazníků. Mnohem zapamatovatelnější bude podnik, jež má ve své značce prvky jako jsou výrazné logo, atraktivní barvy a další zajímavé vizuální prvky. Díky snadné zapamatovatelnosti pak zákazníci vaši značku lépe rozpoznají, což zvýší pravděpodobnost toho, že se k vám budou i nadále vracet. Stejným způsobem lze využít i maskota firmy – vzpomeňte si třeba na Alzáka.

Branding by měl být jednoduchý, ale vizuálně nápaditý

Hlavním cílem brandingu je zvýraznit jednu myšlenku produktu nebo společnosti ve všech oblastech její komunikace a zároveň dosáhnout vysoké úrovně vizuální identity brandu. Zkrátka nikdy se nesnažte vytvářet složitý branding a reklamní kampaně, které znesnadňují spotřebiteli zapamatovat si značku. Naopak mu prostřednictvím komunikační strategie vždy dodejte vizuálně zajímavý a jednoduchý obsah.

Stačí se podívat třeba na newslettery velkých společností, které se snaží zaujmout svým grafickým zpracováním, ale jejich sdělení je většinou jednoduché a snaží se vás přivést k jednomu cíli (call to action). Stejně tak je důležité budovat identitu vaší značky pomocí jasně definovaných klíčových slov, jež nejlépe charakterizují váš podnik, a ty následně využívat všude při budování obsahu.

Vlastníte-li například obchod se sportovními potřebami, tak za tato klíčová slova si můžete zvolit například “kvalitní běžecké boty“ či “vybavení na sport“.

logo_coffee_fair_harvest

Hlavním smyslem brandingu je převyprávět příběh o firmě během krátkého okamžiku. I při letmém pohledu by tedy měla být značka schopna ukázat, co je firma vlastně zač a co v ní nejvíce milují. Například stačí se kouknout na logo společnosti Fair Harvest Coffee a hned vám bude jasné, že tato firma si zakládá na prodeji kvalitní kávy, jejíž produkce je šetrná k životnímu prostředí.

Branding buduje vztah se zákazníky a věrnost

Skvělý branding vyžaduje odvahu, strategii, inteligenci a někdy i riziko. Chcete-li svým zákazníkům sdělit, co z vás dělá „vás“, je důležitá věrnost a důvěra. I ty nejúspěšnější značky na světě se dostaly na vrchol díky dobrému brandingu, věrnosti svých zákazníků, důvěře svých zaměstnanců a sebedůvěře v sobě samé. A ne proto, že by nabízely obzvláště jedinečný produkt nebo zkušenost.

Kromě důvěry dokáže branding vybudovat i emocionální spojení zákazníků se značkou. Díky značce, se můžete emocionálně spojit nejen se zákazníky, ale i zaměstnanci a širokou veřejností. Spojení je dlouhodobí proces, ke kterému dochází postupně. Dobrá cesta začíná tím, že si vytvoříte dobrou pověst, umožníte publiku, aby vás poznalo, a nakonec najdete nezapomenutelné způsoby komunikace.

Živým důkazem je reklama od Nike, která cílí na myšlenku toho, že opravdu každý běžec je pro ni důležitý – i ten, co v závodě skončí poslední. Zkrátka Nike se snaží sdílením této myšlenky emocionálně spojit různorodé publikum.

Nepodceňujte důležitost značky

Nutno však poznamenat, že samotný branding nestačí. Prim vždy bude hrát pochopitelně kvalita a jedinečnost nabízených služeb nebo produktů. Stejně tak je potřeba umět efektivně organizovat obchodní systém a efektivní vést oddělení služeb a podpory zákazníkům. Zkrátka branding je pouze jedním důležitým dílkem celého utváření firemní identity.

Zákazník potřebuje v průměru 5–7 interakcí se značkou, aby si ji zapamatoval.

  • Výběr správného loga – tvář i duše značky

  • Nabídněte zákazníkům něco navíc – tvořte blog

  • Šiřte brand na různých akcích, veletrzích nebo konferencích

  • Připomeňte svůj brand newsletterem

  • Připomeňte se remarketingem či bannerovou reklamou

Chci pomoct s brandingem

Kontaktujte nás, my se vám brzy ozveme zpět a navrhneme tu nejvhodnější strategii vaší značky .