SEO je dnes digitalní PR

Nejvíce dynamickým odvětvím internetového marketingu je bezesporu SEO (optimalizace pro vyhledávače – soubor činností, jež mají za cíl posunout web ve vyhledávačích na přední místa). Google i Seznam nás zásobují změnami v algoritmech a co včera fungovalo, dnes již nemusí.

Rok 2015 byl jedním z těch zásadnějších, jelikož byly spuštěny nové algoritmy, které zamíchaly kartami ve výsledcích vyhledávání.

1. Seznam Jalapeňo

V prvních týdnech května vydal Seznam vlastní verzi algoritmu Panda – Seznam Jalapeňo. Jedná se o balíček úprav, které pozvednou weby s kvalitním obsahem výš, zatímco ty nekvalitní bude penalizovat. Dobré posílí a špatné penalizuje. Konkrétně dojde k posílení autorského obsahu, což je obsah s přidanou hodnotou, kteří si lidé čtou a sdílí. Jeho primárním cílem je vyčistit výsledky vyhledávání od webspamu. Pod pojmem webspam si představte webové stránky s odcizeným obsahem, malým množstvím obsahu (textu, obrázků), či fungující pouze jako linkfarma (web, jehož cílem je pouze rozdávat odkazy na jiné weby.) Dalším cílem je znehodnotit weby, na které vede velké množství nepřirozených odkazů. Údajně má ovlivnit až 25% výsledků vyhledávání a 2% výsledků na prvních pozicích.

Co je to nepřirozený odkaz?

O podstatě nepřirozených odkazů se vedou náruživé debaty. Defacto jde o opak odkazu získaného přirozenou cestou (odkáže na Vás někdo jiný, z diskuze, článku, obrázku, či jakkoli jinak.) Neexistuje ovšem žádný způsob, jak by mohly vyhledávače zjistit původ odkazu. Pod pojmem nepřirozené odkazy se chápou odkazy v patičkách, i z nesouvisejících zdrojů (když stavební firma odkáže ze svého webu na web restaurace, lze to považovat za “nepřirozený odkaz” i přesto, že majitel stavební firmy chtěl pomoct restauraci svého kamaráda.)

(Zdroj: 404m.com)

2. Google „mobile friendly algoritmus“

Od 21. dubna nasadil Google tzv. “mobile friendly algorhitm.” Pokud doposud nemáte web v responzivní verzi, ve výsledcích Google na mobilech se pravděpodobně již nezobrazujete. Cílem algoritmu je zvýšit uživatelský zážitek z prohlížení stránek. Zde je několik bodů, podle kterých Google posuzuje responzivitu:

  • Text příliš malý.
  • Odkazy nejsou od sebe dostatečně vzdálené.
  • Není nastaven viewport pro mobily.
  • Obsah je širší než obrazovka.
  • Stránka se pomalu načítá.

(Zdroj: Media Guru)

Chcete-li si ověřit, jak si Váš web před Googlem stojí, zkuste jejich test pro mobily. V případě že máte web od nás, nemusíte se obávat. Veškeré weby od nás jsou responzivní.

3. Obsahový marketing

Obsahový marketing je zlatým koněm dnešních dní. Buduje dlouhodobý vztah a důvěru mezi značkou a kupujícím a zvyšuje pozici stránek ve vyhledávačích. Pokud jste ve svém oboru znalý, nic vám nepřekáží, abyste na svém webu publikovali nový zajímavý obsah. A jak sami uvidíte, opravdu vám může obsah přivést potenciální zákazníky.

Malá případová studie:

Na web našeho klienta, stavební firmy jsme publikovali článek o nápadech na rekonstrukci koupelny. Jaká pak byla radost, když nám dorazila do zpráv na Facebooku takováto reakce (viz obr.). I tato mini ukázka demonstruje, že obsahový marketing funguje. Jde jen o to v něm vytrvat, být originální a nebát se experimentovat. Tím, že budete své cílové skupině poskytovat nové informace, stanete se pro ní zajímavý, oblíbení, diskutovaní – prostě přitáhnete pozornost a nové zákazníky. A pokud budou spokojeni lidé, budou spokojené i vyhledávače. Pro vyhledávače je totiž mimo jiné důležitým hodnotícím parametrem čas strávený na stránce či aktivita návštěvníků. Zajímavým článkem, který vám přiblíží, jak obsahový marketing funguje v praxi, je příběh Kristiána.

4. Linkbuilding

Linkbuilding byl v minulosti často jediným užívaným způsobem pro navýšení pozic v organickém vyhledávání. Stačilo, když na váš web vedlo velké množství odkazů z nesouvisejících zdrojů a byla vysoká pravděpodobnost konstantního navyšování pozic. Nyní se pod pojmem linkbuilding kloubí několik činnosti – relationship makingdigitální PR, linkbaiting a další. Relationship making je budování vztahů a navazování spolupráce mezi vámi a jinými subjekty, které může být pro obě strany výhodná.

Ukázka relationship makingu

Představte si, že provozujete e-shop s krmivem pro zvířata a rozhodnete se podpořit místní útulek. Útulek od Vás dostane každý měsíc výživné granule a vy na oplátku dostanete zpětný odkaz, nebo zmínku v tiskové zprávě. Navíc vaším zákazníkům bude jasné, že vám není lhostejný osud pejsků v útulku a budou na Vás koukat v jiné perspektivě.

Digitální PR spočívá v budování vašeho jména napříč internetem. Jednou z možností je například aktivní diskuze u komentářů článků z vašeho oboru, či diskutování na specializovaných fórech. Pomocí těchto zmínek získáte nejen zpětné odkazy, ale i relevantní návštěvníky.

Další metoda “linkbaiting” úzce souvisí s obsahovým marketingem a spočívá v přirozeném získávání odkazů od Vašich návštěvníků. Ve chvíli kdy publikujete obsah a pečujete o komunitu svých zákazníků, určitě se od nich dočkáte sdílení na sociálních sítích a díky tomu získáte příliv nových návštěv.

5. Sociální sítě

V oboru online marketingu existují spory o zařazení sociálních sítích mezi metody SEO. Podle našeho názoru sice sociální sítě přímo neurčují umístění ve vyhledávačích, ale jsou jedním z hodnotících faktorů a v neposlední řadě významným zdrojem návštěvnosti. V současné době jsou pro vyhledávače klíčové zpětné odkazy, ale stále více je o jejich podobu, zejména pak kvalitu, strukturu i datum jejich vzniku. V budoucnosti ovšem půjde zejména o celkovou popularitu značky. Podle názoru expertů v oboru je pouze otázka času než facebook spustí vlastní vyhledávač a na tu chvíli je důležité být připraven.

V marketingu souvisí všechno se vším a sociální sítě jsou toho přímým důkazem. Vyplatí se přidávat obsah na facebookovou stránku vaší značky, nahrávat obrázky z vaší činnosti na Pinterest a pokud to je trochu možné, pulibkovat oborová videa na youtube. Kombinací veškerých činností dosáhnete takového marketingového mixu, který bude v blízké budoucnosti sbírat ovoce.